PROSES PEMBUATAN PARANG

Peralatan tersebut digunakan ketika melakukan aktiviti seperti memotong kayu, memburu binatang dan ia juga dijadikan sebagai senjata untuk mempertahankan diri. Sehingga kini, pelbagai peralatan yang diperbuat daripada besi seperti, parang, keris dan pedang telah dihasilkan secara tradisional.Kebiasaannya, reka bentuk parang yang dibuat akan ditentukan sendiri mengikut kreativiti pengusaha seperti bentuk dan saiznya selain motif dan corak pada sarung serta hulunya.

Pengusaha pembuatan parang ini dikenali sebagai Parti bin Pangat.Ia merupakan salah seseorang yang giat aktif membuat parang.Selain itu ia juga sedikit sebanyak boleh di ketengah sebagai IKS (Industri Kecil dan Sederhana).Beliau menghasilkan produk berasaskan besi seperti parang dan keris.

Menceritakan proses permulaan pembuatan parang, bahan metal atau keluli yang telah dipilih akan melalui proses pemanasan secara manual menggunakan bahan pemanas khas yang dikenali sebagai blower.Kemudian besi yang masih panas itu akan diketuk dengan menggunakan tukul bagi mendapatkan bentuk parang yang di inginkan sebelum permukaannya diratakan menggunakan alat yang dinamakan grinder.

Bagi mendapatkan hasil sarung dan hulu parang pula, pengusaha akan memilih dan menggunakan kayu yang berkualiti seperti kayu benbam yang diambil sekitar kampung.Kayu-kayu ini kemudian akan dikorek di bahagian dalamnya mengikut saiz mata parang dan kemudian dua lapisan kayu tersebut akan dicantum menggunakan gam bagi membentuk sarung.Selepas itu, bahagian luarnya akan diukir mengikut motif atau idea tertentu sebelum digosok dengan menggunakan kertas pasir dan disapu dengan bahan pengilat.Proses berikutnya, besi parang akan dimasukkan ke dalam kayu yang telah dibentuk sebagai hulu dan akhir sekali mata parang itu akan diasah menggunakan batu asah sehingga ia tajam.

Harga parang yang dijual oleh beliau bermula dari RM40 sehingga RM150 keatas.Manakala harga sebuah parang berkembar ialah RM150

PARANG BERKEMBAR

0 Response to "PROSES PEMBUATAN PARANG"

Post a Comment

About Me

My photo
Pada masa dahulu daerah Segamat merupakan kawasan negeri Sembilan. Ia mula ditubuhkan pada tahun 1876.Masa penjajah datang perang berlaku di Bukit Putus Negeri Sembilan.Kemudian Raja Tengku Antan berhijrah ke Padang Selepas kedatangan Raja Tengku Antah berhijrah balai panjang dibuat kemudian ia terus dinamakan Kg Balai Padang.

RENUNGAN BERSAMA

Mutiara Kata: "Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"